Kép forrása
Tényleg pihentető (volt) a nyári szünet?
A pedagógusok és pszichológusok, de úgy gondolom, hogy leginkább a szülők tapasztalatai alapján a tanév végére nagyon elfáradnak a diákok.
Május második felétől utolsó erejükkel küzdenek a jobb jegyekért, számtalan dolgozatot írnak, felelnek. Ennek következményeként a stressz számtalan tünetét mutatják:
- állandóan fáradtak, de mégis rosszul alszanak,
- ingerlékenyek, sokkal könnyebben felcsattannak, veszekedni kezdenek, esetleg sírással szabadulnak meg a feszültségtől.
Éppen ezért érthető, hogy amikor elérkezik a nyári szünet, elsősorban pihenni vágynak, és a baráti kapcsolataik ápolására van szükségük.
Szülőként fontos ezt támogatni, hagyni kell semmit tenni, aludni, de akár unatkozni is a gyerekeket.
Azt se felejtsük el, hogy a mostani általános iskolai és középiskolai diákok már az Alfa- és a Z-generáció tagjai, így számukra nem a szülők nosztalgikus érzéseivel átszőtt kalandos, bunki-építős, barangolós, biciklizős nyári szünetei jelentik a legjobb kikapcsolódást, hanem a barátokkal az online térben töltött idő. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy csak ezzel kell és szabad tölteni a nyári szünetüket, de nem várhatjuk el tőlük, hogy a mi - gyerekkori nyári szünetben megélt - élményeinket éljék újra.
Kép forrása
Néhány hét eltelte és némi nyaralás után, aztán be lehet vonni őket a házimunkába, lehet közös programokat szervezni, de még mindig nem jött el a tanulás és a következő tanévre történő felkészülésnek az ideje.
Akkor semmi tanulás a nyáron??
Van olyan diák, akinek nincs szüksége arra, hogy ismételjen, tanuljon a nyáron.
Természetesen önszorgalomból, a saját örömükre sokszor ők is szívesen vesznek könyvet, akár tankönyvet a kezükbe, vagy néznek tudományos ismeretterjesztő videókat.
Más a helyzet azokkal a gyermekekkel, akiknek szüksége van az ismétlésre, esetleg a fejlesztésre.
Azonban az ő esetükben is az a javaslatom, hogy csak augusztus második felében, heti 2-3 alkalommal, maximum egy-egy órát szánjunk a gyakorlásra, illetve arra, hogy valamennyire felidézzük az előző tanévben tanultakat. Amikor elkezdődik a tanítás szeptemberben, úgyis ismételni fognak a gyerekekkel a tanítók, tanárok, így szülőként ezzel kevés dolgunk lesz.
Kép forrása
Úgy vélem, egyébként sem tartozik a kedvenc szülői feladataink közé a gyerekeinkkel történő tanulás, főleg, ha a gyermekünknek nehézségei vannak a tanulás vagy akár egy tantárgy elsajátítása terén.
Pszichológusként általában azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy lehetőség szerint kérjék meg a nagymamát, keressenek egy tanítónőt vagy tanárt, aki tanul vagy gyakorol a gyermekkel, így nem sérül a támogató szülői szerepük, és sokat javul a kapcsolatuk a gyermekükkel, ha kimarad a tanulás-hiszti. Ezt a nyári szünetben is érdemes megfontolni. Lehetőség szerint tehát minél kevesebbet készüljünk a következő tanévre, hiszen a nyári kötelező olvasmányok úgyis segítik a „szintentartást”, illetve azt, hogy teljesen ne tűnjön el a fókuszból az iskola és a tanulás.
Mindezek szem előtt tartásával, egy valóban pihentető nyár után, újult erővel tudja kezdeni a következő tanévet az egész család.
Szigeti Mónika - Kaposvár
gyermek- és ifjúsági klinikai- és mentálhigiéniai szakpszichológus, pszichoterapeuta, gyógypedagógus
- KAPOSVÁRIMAMI -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges