Adakozás
Az egyik legfontosabb pénzügyi attitűd, amit jó, ha megtanítunk, hogy ösztönözzük a gyermeket a jótékonyságra – nem baj, ha ezt a fogalmat már 4 éves korában megérti. Kezdjük azzal, hogy megbeszéljük a lurkóval, miért is fontos az adományozás intézménye, és hogy akár néhány forint is nagyot hozhat a rászoruló személyek számára. Ezután hirdessünk számára egy megfelelő ajánlatot: minden negyedévben gyűjtsetek együtt egy számára is értelmezhető szervezetnek. Legyen ez egy állatmenhely, amit akár meg is látogathattok együtt. Az adományozott összegben legyen benne a zsebpénzéből is egy bizonyos mérték, hogy magáévá tegye az „adni jó” meghatározó élményét.
Pillangóeffektus
A 4 és 5 éves gyermekek számára tanítható értékes pénzkészségek közül a késleltetett kielégítés lehet a legkritikusabb. Ez a legfontosabb tapasztalat, amelyre a felnőtteknek is szükségük van ahhoz, hogy intelligens módon gyakorolják kiadásaikat, megtakarításaikat és hosszú távú befektetéseiket. A gyerekek számára nincs varázslatosabb módja a szükséges türelem fejlesztésének, mint egy egyszerű, megfizethető pillangóeffektus. Egy kis tervezésre van szükség a hatékony megvalósításhoz, majd körülbelül egy hónapot kell várni, amíg a hernyókból gyönyörű pillangók lesznek – persze ez egy örökkévalóság egy ilyen korú gyerek számára. Útközben csináltassunk vele egyszerű feladatokat: segítsen a bevásárlásban, mosogasson el egy könnyebb étkezés után vagy bármi más. A fejlődés minden szakaszának megünneplése érdekében jutalmazd őt zsebpénzzel, hogy figyelemmel kísérhesse megtakarításait a jövő pillangóival együtt.
Egyszerű, mint az egyszeregy
Semmi sem motiválja jobban a gyerekeket, mint az édesség! Ez a mozzanat hatékonyan hozzájárulhat a 6 év körüli gyermekek olyan készségeinek javításához, amelyek értékesek lesznek az életük egy későbbi szakaszában. Először is látogassunk el vele a helyi pékségbe, vegyük meg a kedvenc sütijét úgy, hogy legyen tisztában vele, mennyibe került. A kihívás: képesek vagyunk-e együtt kevesebbért megsütni ugyanezt a csemegét? Vigyük el az élelmiszerboltba, felfegyverkezve a recepttel, vegyük meg az összetevőket, és süssük meg a finomságot. Vessük össze együtt a mennyiség és az ár kérdéseit, hogy lássa a különbségeket.
Nagyon érdekes
Benjamin Franklinnek igaza volt: egy megtakarított forint többet ér, mint egy megszerzett forint, ha egy kamatozó számlára helyezzük el. A kamatok összevonása a személyes pénzügyek sarokköve: nemcsak a befektetett pénzünk, hanem kamatai is kamatoznak. A 7 éves és idősebb gyerekek már ezt is megértik, ha konkrét példával szolgálunk számukra – és mi konkrétabb, mint az ingyenes pénz? Demonstráljuk számukra a hozam elvet egy eltúlzott arányban: 100 százalék. Kezdjük azzal, hogy adunk egy százast a gyereknek. Ezt követően minden nap fizessünk neki kamatot, amely megegyezik a már meglévő összeggel: a második napon adjunk neki még egy százast, a harmadik napon pedig már kettőszázat. Nyilván hagyjuk abba egy bizonyos idő után, de hívjuk fel a figyelmét, hogy a bővülő kincstárát a kamatos kamatnak köszönheti. Ezután vigyük el például az Alza üzletébe, és engedjük, hogy válasszon magának egy számára értéket képviselő terméket.
Szponzorált tartalom