Jelenlegi hely

Gyerekjáték a programozás – Mire jó a robotika?

Az ugráló nyuszitól a szélkeréken át a Marsjáróig szinte bármit lehet építeni „életre kelő” LEGO robotokkal. A robotépítés jó móka, egyben kulcsfontosságú készségeket fejleszt és élményszerűvé, játékossá teszi a tudományos ismeretszerzést a gyerekek számára.

A robotika témája a 21. században megkerülhetetlen, hiszen a hétköznapjainkban is jelen van. Az okoseszközök, a digitalizáció elterjedésével hatalmasat változott a világ, az információs korban olyan készségekre, ismeretekre is szükség van, amelyekre korábban nem volt.

Szülőként az érdekel, hogy pontosan mire jó, miért érdemes ezzel foglalkozni a gyerekeinknek és mikor érdemes elkezdeni?

Erről kérdeztem egy ismerős édesanyát, Vámos Dorottyát, aki Kockacsodák néven robotikát és programozást tanít kisiskolásoknak.

A legtöbb gyerek szeret legózni, de programozni? Az tényleg lehet gyerekjáték? Nem kell hozzá valamilyen tudás, előképzettség?

A programozásról a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy diplomás felnőttek bonyolult kódokat írnak érthetetlen programnyelveken, esetleg beugranak a régi iskolai informatika („számtech”) órák, ahol a Basic parancsok között bolyongtunk teljesen elveszve.

A gyerekek esetében természetesen nem erről van szó, számtalan oktató program létezik, ahol az alapokkal ismerkedhetnek meg játékos módon, akár már óvodás korban is. Persze óvodás korban még kevésbé szükséges a számítógép- vagy tablethasználat.

Nagyszerű „offline” játékötleteket lehet találni az interneten, ahol a gyerekek egymást irányíthatják, kódolt üzeneteket írhatnak, végigvezethetnek egy figurát egy útvonalon, kikerülve az útjukba kerülő akadályokat, vagy kódokat követve rajzolhatnak, színezhetnek. 

A gyerekeknek fejlesztett applikációk a vizuális programozást, azon belül is az úgynevezett blokk alapú programozást tanítják, amely nagyon felhasználóbarát: itt ikonokat vagy kulcsszóval feliratozott blokkokat kell egymás után megfelelő sorba rendezni. Természetesen ezt is meg kell tanulni, ki kell alakulnia a megfelelő gondolkodásmódnak, ismerni kell a blokkokat, de az egész sokkal könnyedebb, gyorsabb és játékosabb, némelyik külön oktatás nélkül is elsajátítható.

Az egyik legismertebb ilyen programnyelv például a Scratch, amelynek segítségével játékokat, animációkat, történeteket lehet létrehozni.

Tehát akár óvodás kortól érdemes ismerkedni a robotikával?

Én személy szerint a kisiskolás kort tartom ideálisnak, ekkorra magabiztosan tájékozódnak a térben, képesek útmutatókat követve hosszabb ideig építeni, események sorrendjét megállapítani, elég fejlett a szem-kéz koordináció és a finommotorika – azaz nem jelent gondot az apró alkatrészek összeépítése, képesek bonyolultabbnak tűnő szerkezeteket is átlátni.

Vannak óvodásoknak szánt robotok is, de ekkor még gondot okozhatnak a fentiek: hiába tűnik egyszerűnek a Bee-Bot méhecske irányítása, ha egy kisgyerek még összetéveszti a jobb és bal kezét, nem tiszta számára az előtte és utána fogalma.

Felső korhatár elvileg nincs, álmom, hogy egyszer egy nyugdíjas csoporttal építhessek.

Miért fontos a robotika oktatását már gyerekkorban elkezdeni?

A mai gyerekek digitális bennszülöttek. Az okoseszközök elterjedésével alapvetően változott meg a világ, információs társadalmunkban olyan készségekre, ismeretekre van szükség, amelyre korábban nem vagy nem ilyen mértékben.

A klasszikus alapkészségek – írás, szövegértő olvasás, számolás, társas készségek – mellett egyre inkább megkerülhetetlen, hogy alapszintű programozási ismeretekkel is rendelkezzen valaki, ha meg akar felelni a 21. század kihívásainak, boldogulni akar majd a munkaerőpiacon, vagy akár csak a hétköznapi életben.

Az ehhez szükséges készségek kialakítását, fejlesztését – mint pl. algoritmikus gondolkodás, elemzés, problémamegoldás, kritikus gondolkodás, megoldás-fókuszú gondolkodás, innovativitás, kreativitás – érdemes minél korábban elkezdeni, természetesen az életkornak megfelelő szinten és módon, játékosan, tevékenységekbe ágyazva.

A robotika erre nagyszerű eszköz, hatalmas élmény működő szerkezetet létrehozni, irányítani, és nem is olyan bonyolult, mint amilyennek elsőre gondolná az ember.

Ez inkább fiús dolog vagy lányok is érdeklődnek a terület iránt?

Kisiskolás korban még a lányok is nagyon nyitottak és fogékonyak a téma iránt. Ez persze függ magától a robottól is: a húsvéti ugráló nyuszi modellem nem egy kislányt hozott lázba. A Marsjáró, a nyomkövető, a harci robot inkább a fiúkat érdekli.

Később, ahogy a robotok egyre komolyodnak, egyre bonyolultabbá válnak, egyre több műszaki ismeretet igényel a használatuk, sajnos sok lány elveszíti az érdeklődését, illetve kialakul bennük az a hozzáállás, hogy ez nekem túl bonyolult, úgysem tudom megérteni, ez a fiúknak való. Jó lenne, ha ezen változtatni tudnánk.

Sajnos az a tapasztalat, hogy a gyerekek egy része nem kedveli és nem is nagyon érti a természettudományos tárgyakat. Mit lehet tenni, hogy nem menjen el a kedvük, ill. felkeltsük az érdeklődésüket már kisiskolás korban?

Élményszerűvé, játékossá kell tenni számukra az ismeretszerzést, lehetőséget kell biztosítani a próbálgatásra, kísérletezgetésre. Hetedik osztályban a fizika órán száraznak és unalmasnak tűnik a testre ható erők kérdése, de ha egy nyolcéves úgy találkozik mindezzel, hogy egy általa épített robottal próbál vontatni különböző tárgyakat, máris sokkal izgalmasabb a dolog.

Még az sem veszi el a kedvét, ha közben megbeszéljük, hogy az éppen nem mozgó test nyugalomban van, mert a rá ható erők kiegyenlítik egymást, sőt nagyon büszke magára, ha olyan „szakszavakat” tud használni, mint tapadási súrlódás. Mindez természetesnek hat akkor, ha a saját talpán érzi, hogy mi is az.

A jövő mérnökei és programozói járnak ide?

Nem célunk, hogy kis mérnököket képezzünk, de ha a nálunk szerzett impulzusok elindítják őt a mérnökké válás útján, annak természetesen csak örülni tudunk. Léteznek olyan iskolák, ahol a robotika egy néhány hetes-hónapos „beugró”, és erre építve több lépcsőben és több év alatt jutnak el a gyerekek akár a komolyabb programnyelvek elsajátításához is.

A mi programjaink nem ennyire specifikusak, nálunk inkább a játékosságon, az élményen, a készségfejlesztésen, az érdeklődés kialakításán van a hangsúly, ezért azok számára is élményt nyújt, akik nem szeretnének ennyire elmélyedni a témában.

A programozáson kívül milyen tudást, képességet fejleszt ez a tevékenység?

A robotika összetett és hihetetlenül sokrétűen fejeszt. A teljesség igénye nélkül: a tervezéshez problémaérzékenység, kritikus gondolkodás, lényeglátás, kreativitás, megoldás fókuszú gondolkodás, absztrakciós képesség szükséges.

Az építés fejleszti a szem-kéz koordinációt, a finommotorikát, a koncentrációt. A programozáshoz nélkülözhetetlen algoritmikus gondolkodás bármilyen probléma megoldásában segíthet az élet más területein is: az jelenti, hogy valaki képes egy folyamatot megérteni, részfolyamatokra bontani, a feladatokat megfelelő sorrendbe állítani, csoportosítani.

Mit lehet építeni LEGO robotokkal?

Gyakorlatilag bármit. A klasszikus guruló, lépegető vagy akár bicikliző, gitározó, balettozó robotok mellett rengeteg állat modellt építettem már – baglyot, majmot, krokodilt, rákot, elefántot, cápát, hangyát, pingvint. Vannak gépek, szerkezetek, közlekedési eszközök, például önvezető autó, traktor, helikopter, toronydaru, szélkerék, vagy akár olajfúró torony, sőt zsilipkapu, „intelligens” kuka is, de készítettem zenélő és forgó, villogó karácsonyfát, rajzoló gépet, a Nap, Föld és Hold keringését szemléltető szerkezetet is. Egy kis fantáziával és ügyességgel jóformán bármi elkészíthető.

A legtöbb gyereknek van kedve kipróbálni a robotépítést?

Igen, nem kell őket rábeszélni, elég, ha meglátnak egy működő robotot. Én magam sosem voltam „kocka”, de az első találkozásomat a WeDo-val nem fogom elfelejteni: pár kockából egy csigát építettem, majd egy végtelenül egyszerű kóddal rávettem, hogy különböző színekkel villogjon. Nem nagy dolog, de óriási élmény volt, hogy ezt én csináltam, én ezt tudom.

robotika: önálló tudományág, robotok tervezésével, építésével és programozásával foglalkozik
játékos programozás: Egyszerű programozási feladatokat old meg a gyerek játéktevékenységbe ágyazva.
LEGO Education: a Lego cégcsoport tagja. Tanárok és oktatási szakemberek segítségével fejlesztenek több mint 40 éve tanulást segítő megoldásokat elsősorban intézmények számára – nemcsak termékeket, készleteket, hanem hozzájuk kapcsolódva módszertant, tanterveket, óravázlatokat, oktatási segédanyagokat is. A STEM oktatás mellet léteznek pl. kommunikációs ill. szociális készségeket fejlesztő termékeik is: Story Starter, Build Me Emotions.
STEM: angol betűszó a tudományos-technológiai tudományágak közös megnevezésére: Science (tudomány), Technology (technológia), Engineering (mérnöki ismeretek), Mathematics (matematika). Az utóbbi évtizedekben rohamosan nő az igény az ezeken a területeken dolgozó szakemberek iránt, ez ráirányította a figyelmet a kapcsolódó tantárgyak iskolai oktatására, annak hiányosságaira.

A foglalkozásokon egyedül vagy párosan, esetleg csapatban dolgoznak a gyerekek?

Az alapkoncepció szerint párosával dolgoznak egy-egy készlettel. Ennek számos előnye van: megtanulnak kooperálni, hatékonyan szervezni a feladatokat, odafigyelni a másikra, türelemmel kivárni, amíg sorra kerülnek, nézeteltérés esetén érvelni kell, elakadás esetén segítséget kaphatnak a társuktól.

Sok iskola még mindig nem fordít kellő figyelmet ezeknek a készségeknek a kialakítására, holott a mindennapi életben, sőt később a munka világában is nélkülözhetetlenek.

Természetesen egyedül is élvezetes lehet az építés, vagy akár kisebb csoportban, 3-4 fővel is megoldható nagyobb létszámú osztály esetében. A kisebb csoport akkor lehet hatékony, ha a gyerekek nem útmutató alapján építenek, hanem önállóan terveznek robotot, például versenyen.

Nálatok csak tanfolyam/szakkör van, vagy egy-egy alkalomra is be lehet kapcsolódni, kipróbálni a dolgot?

A tanfolyamok, szakkörök iskolaidőben futnak, mellettük egész évben folyamatosan szervezünk „élményépítéseket”, hogy bárki belekóstolhasson a robotikába anélkül, hogy hosszabb távra elköteleződne. Időnként lehet szülővel együtt is építeni, nehéz megmondani, hogy a gyerek vagy a felnőtt élvezi jobban a közös programot.

Az ünnepkörökhöz kapcsolódva vannak karácsonyi, húsvéti témájú foglalkozásaink, sőt olyan klubfoglalkozások is, ahol az építés és programozás mellett például a környezetvédelemmel kapcsolatos kérdésekkel foglalkozunk.

Kockacsodák 

Halász Kinga
- Budapestimami -

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére