Jelenlegi hely

Készítsük ovisunkat játékosan az iskolára! - Megfigyelés, emlékezet fejlesztése

Az óvodában szülői értekezleten előkerült az egyik általában nagy vitákat kiváltó téma: Készítik-e a gyerekeket az iskolára az óvodában? Oldanak-e meg feladatlapokat, kapnak-e foglalkozás keretében írásos feladatokat a gyerekek? 

Természetesen nálunk is vélemények és ellenvélemények (és persze határozott állásponttal rendelkező anyukák smiley ) feszültek egymásnak. 


Nem célom, hogy egyik vagy másik oldal igazát erősítsem, inkább e helyett összegyűjtöttem néhány olyan játékot, játékos feladatot, amivel az iskolaérettséghez szükséges készségeket mi magunk is fejleszthetjük – feladatlapok nélkül otthon, utazás vagy séta közben, jártunkban-keltünkben.  Mert azért én is azon az állásponton vagyok, hogy ráérnek majd az iskolában feladatokat oldani, mikor muszáj sad . Addig fejlesszük játékokkal, játékosan, mert hiszem, hogy azzal eredményesebb….az együtt töltött időről nem is beszélve. 


Cikksorozatunkban az alábbi készségek fejlesztéséhez adunk ötleteket és természetesen szívesen fogadjuk a Te javaslataidat is, kedves olvasónk: 

 

1.    Megfigyelés, emlékezet fejlesztése

  • Séta, bevásárlás során érdemes nyitott szemmel látni, otthon pedig felidézni a dolgokat – pl. milyen állatokat, milyen autókat láttunk. Meg is állapodhatunk előre, hogy mit fogunk megfigyelni könnyítésképpen. 
     
  • Mi változott? – 4-9 db tárgy megfigyelése, utána sorrendjének megváltoztatása vagy hozzáadunk, elveszünk belőle. Ezt még akár bevásárlás során is játszhatjuk – mi került újonnan a kosárba.
     
  • Megelevenedő szobrok – szoborként állunk valamilyen mozdulatban, a gyermek figyel.  Becsukja a szemét, mi addig változtatunk a mozdulaton. Mit változtattunk? Utána legyen ő a szobor. 
     
  • Párkereső memória játék – nagyon sokféle kapható az üzletekben, de ezt akár készíthetjük  mi magunk is együtt a gyerekkel.  10-12 pár kép ajánlott hozzá. Ezeknek nem feltétlen kell teljesen egyformának lenni, lehetnek ellentétpárok is vagy valamilyen logika alapján összetartozó (pl. azonos érzést kifejező arcok, anyaállat és kölyke) képek valamilyen tulajdonság alapján összetartozó dolgok (pl. azonos színűek, azonos számúak, azonos formájúak stb.
     
  • Két tárgy, élőlény közötti hasonlóságok, különbségek megfigyelése, azok szóbeli megfogalmazása – pl. friss kifli – száraz kifli, alma-körte
     
  • Kitől kaptad? – egy –egy kedves játék, könyv történetére való visszaemlékezés vagy egy közös kirándulás, élmény felidézése – ez természetesen a szókincset és a kommunikációt is fejleszti :)

 

  • Mi van a kezemben? – először megfigyeljük, megtapogatjuk, utána kosárba tesszük, letakarjuk vagy pokróc alá rejtjük és tapogatással kell felismerni a tárgyakat. Ezt nehezíthetjük úgy, hogy mi mondjuk meg, hogy mit húzzon ki. Később egyre hasonlóbb tárgyakkal tehetjük még érdekesebbé és nehezebbé a játékot. 
     
  • Mit tegyünk az iskolatáskába? – ez játszható menetközben is, otthon is, ketten és nagyobb társaságban is. Valaki elkezdi mondani: „Betettem az iskolatáskába egy radírt. (pl)” Következő folytatja. „Van az iskolatáskába egy radír, én teszek az iskolatáskába egy vonalzót. Van benne egy radír és egy vonalzó.” és így tovább, a következő mindig elsorolja, hogy mi van a táskában és ő is beletesz valamit.  Ha többen játszunk és valaki elrontja adhat zálogot – amit aztán jó móka kiváltani – vagy egyszerűen kieshet és a végén marad egy győztesünk.  Ha többen játszunk, akár körben ülve ténylegesen is mehet kézről kézre egy iskolatáska – szimbolizálva, hogy valóban iskolások leszünk hamarosan. 

  •  

 

Szerző: Veszprémimami

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére