Jelenlegi hely

Segítség, mindjárt itt az új tanév!

A remélhetőleg pihentető, tanulásmentes nyári szünet után a diákok és a szüleik is visszatérnek a megszokott, hétköznapi életbe, ami mindenki számára tartogat nehézségeket, ha csak a korai kelésre vagy a napi logisztikai feladatokra gondolunk, nem beszélve a szigorúbb napirendről és a tanulás szükségességéről. De hogyan lehet felkészülni a nyugodt tanévkezdésre?


Kép forrása

Tényleg pihentető (volt) a nyári szünet?

A pedagógusok és pszichológusok, de úgy gondolom, hogy leginkább a szülők tapasztalatai alapján a tanév végére nagyon elfáradnak a diákok. 

Május második felétől utolsó erejükkel küzdenek a jobb jegyekért, számtalan dolgozatot írnak, felelnek. Ennek következményeként a stressz számtalan tünetét mutatják:

  • állandóan fáradtak, de mégis rosszul alszanak,
  • ingerlékenyek, sokkal könnyebben felcsattannak, veszekedni kezdenek, esetleg sírással szabadulnak meg a feszültségtől.

Éppen ezért érthető, hogy amikor elérkezik a nyári szünet, elsősorban pihenni vágynak, és a baráti kapcsolataik ápolására van szükségük.

Szülőként fontos ezt támogatni, hagyni kell semmit tenni, aludni, de akár unatkozni is a gyerekeket.

Azt se felejtsük el, hogy a mostani általános iskolai és középiskolai diákok már az Alfa- és a Z-generáció tagjai, így számukra nem a szülők nosztalgikus érzéseivel átszőtt kalandos, bunki-építős, barangolós, biciklizős nyári szünetei jelentik a legjobb kikapcsolódást, hanem a barátokkal az online térben töltött idő. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy csak ezzel kell és szabad tölteni a nyári szünetüket, de nem várhatjuk el tőlük, hogy a mi - gyerekkori nyári szünetben megélt - élményeinket éljék újra.


Kép forrása

Néhány hét eltelte és némi nyaralás után, aztán be lehet vonni őket a házimunkába, lehet közös programokat szervezni, de még mindig nem jött el a tanulás  és a következő tanévre történő felkészülésnek az ideje.

Akkor semmi tanulás a nyáron??

Van olyan diák, akinek nincs szüksége arra, hogy ismételjen, tanuljon a nyáron.

Természetesen önszorgalomból, a saját örömükre sokszor ők is szívesen vesznek könyvet, akár tankönyvet a kezükbe, vagy néznek tudományos ismeretterjesztő videókat.

Más a helyzet azokkal a gyermekekkel, akiknek szüksége van az ismétlésre, esetleg a fejlesztésre.

Azonban az ő esetükben is az a javaslatom, hogy csak augusztus második felében, heti 2-3 alkalommal, maximum egy-egy órát szánjunk a gyakorlásra, illetve arra, hogy valamennyire felidézzük az előző tanévben tanultakat. Amikor elkezdődik a tanítás szeptemberben, úgyis ismételni fognak a gyerekekkel a tanítók, tanárok, így szülőként ezzel kevés dolgunk lesz.


Kép forrása

Úgy vélem, egyébként sem tartozik a kedvenc szülői feladataink közé a gyerekeinkkel történő tanulás, főleg, ha a gyermekünknek nehézségei vannak a tanulás vagy akár egy tantárgy elsajátítása terén.

Pszichológusként általában azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy lehetőség szerint kérjék meg a nagymamát, keressenek egy tanítónőt vagy tanárt, aki tanul vagy gyakorol a gyermekkel, így nem sérül a támogató szülői szerepük, és sokat javul a kapcsolatuk a gyermekükkel, ha kimarad a tanulás-hiszti. Ezt a nyári szünetben is érdemes megfontolni. Lehetőség szerint tehát minél kevesebbet készüljünk a következő tanévre, hiszen a nyári kötelező olvasmányok úgyis segítik a „szintentartást”, illetve azt, hogy teljesen ne tűnjön el a fókuszból az iskola és a tanulás.

Mindezek szem előtt tartásával, egy valóban pihentető nyár után, újult erővel tudja kezdeni a következő tanévet az egész család.


Szigeti Mónika - Kaposvár

gyermek- és ifjúsági klinikai- és mentálhigiéniai szakpszichológus, pszichoterapeuta, gyógypedagógus
 

- KAPOSVÁRIMAMI -

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Ne felejtkezzünk el cserepes növényeink téliesítéséről sem!

Olcsó tippek és fortélyok az egészséges növényekért és a cserepes növények fagymentes átteleltetésért.
Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Ezt árulják el rólunk a takarítási szokásaink a pszichológus szerint

Sokan tapasztalhatjuk, hogy a takarítás nem pusztán házimunka, hanem lelki, pszichés folyamat is: nemcsak a lakóterünket tisztítjuk meg és rendezzük el, hanem vele a gondolatainkat, a lelkünket is. Ez pedig nem véletlen: a lakásunkhoz, a rendhez vagy éppen a rendezetlenséghez való viszonyunk ugyanis jóval többet mond el rólunk, mint gondolnánk. Az LG Fuller Bianka pszichológussal járta körül, miről árulkodnak a szokásaink.
Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Az ADHD-s gyerek agya másként reagál jutalomra, büntetésre

Miért vallanak kudarcot a hagyományos nevelési módszerek az ADHD-s gyerekeknél? Az október a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) és a diszlexia tudatosításának hónapja. A viselkedési tünetek mögött gyakran specifikus kognitív gyengeségek állnak. Szerencsére ma már egyre kevésbé azonosítjuk az ADHD-t a „rosszasággal”, azonban sok szülő és pedagógus szembesül azzal a kihívással, hogy a hagyományos nevelési eszközök nem működnek. De a szakértő szerint az ADHD-val élő gyermekek motiválására is megtalálhatjuk a hatékony. stratégiát.
Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

Kézjel és koktél - segélykérés bántalmazás esetén

A legutóbb történt, kiskorút ért bántalmazás esete mellett szülőként sem mehetünk el szó nélkül, fel kell vennünk a kesztyűt és felkészítenünk gyermekeinket az ilyen helyzetekre is.
Ugrás az oldal tetejére